کاهش هموگلوبین A1Cبا داروی pitavastatin

27 ژانویه ی 2016- داروی Livaloبا نام تجاری pitavastatinبه کاهش مقدار هموگلوبین A1Cدر افراد مبتلا به دیابت نوع 2 کمک می کند.

دراین مطالعه که توسط محققان بیمارستان یاد بود Chang Gungو دانشگاه Chang Gungدرتایوان انجام  گردید، دانشمندان به بررسی تأثیرات pitavastatinدر شرکت کنندگانی که تا به حال تحت درمان با گروه دارویی استاتین نبودند و بروی شرکت کنندگانی که تحت درمان با آترووستاتین بودند،  پرداختند.

داروی pitavastatinبرای کاهش کلسترولLDLیا کلسترول بد و افزایش میزان کلسترول خوب تجویز می شود. محققان اطلاعات 330 فرد مبتلا به دیابت نوع 2 را بررسی کردند. 96 نفر از این افراد تحت درمان با pitavastatinقرار گرفتند و درمان 100 نفر از شرکت کنندگان که تحت درمان با آترووستاتین بودند به pitavastatinتغییر کرد. 144 شرکت کننده همچنان به مصرف آترووستاتین خود ادامه دادند.

 محققان دریافتند  مقدار هموگلوبین A1Cشرکت کنندگانی که قبل از درمان با pitavastatinهیچ داروی استاتینی استفاده نکرده بودند، پس از 6 ماه کاهش می یابد، کاهش هموگلوبین A1Cحتی در گروهی که درمان آنها از آترووستاتین به پیتاوستاتین تغییر کرده بود، بیشتر است. مقدار هموگلوبین A1Cدرافرادیکه  بدترین کنترل قند خون را داشتند به ترتیب در این دو گروه، از 8.1درصد به 7.4درصد و از 9.7درصد به 9 درصد کاهش یافت.

 به گفته ی پرفسور Hsuکاهش 0.7درصدی هموگلوبین A1C  تنها با تغییر از یک داروی استاتینی به نوع دیگری از استاتین، مقرون بصرفه است، ما باید اثر استاتین های مختلف را بر کنترل قندخون بیماران قبل از استفاده از داروهای ضد دیابت برای بیمارانی با کنترل ضعیف دیابت که به دیس لیپیدمیا مبتلا هستند، بررسی  کنیم. برای ارزیابی تأثیرات  دراز مدت استاتین های مختلف بروی بیماران دیابتی مبتلا به دیس لیپیدمیا نیاز به تحقیقات بیشتری وجود دارد.

دیابت و درمان با استاتین : یک موضوع بحث برانگیز

استاتین ها معمولاً برای افراد مبتلا به دیابت به دلیل خطر ابتلا بیشتر این افراد به بیماریهای قلبی مرتبط با دیابت تجویز می شود. در کنارکنترل دقیق قندخون، استفاده از استاتین موجب کاهش مقدار کلسترول و کاهش خطر بیماریهای قلبی و حمله ی قلبی می شود.

با این حال، تحقیقات نشان داده است که تنها  حدود یک درصد از افرادیکه از داروهای استاتین استفاده می کنند در واقع از فواید آن در کاهش خطر بیماریهای قلبی بهره مند می شوند، بسیاری از افراد احساس می کنند که به دلیل این میزان کم موفقیت و به دلیل وجود حجم قابل توجه تحقیقات در مورد افزایش خطر ابتلا به دیابت نوع  2 با مصرف استاتین ها، باید تجویز این دارو به کمتر از مقدار فعلی آن کاهش  یابد.

یافته های این تحقیق درمجله ی Diabetes Investigationمنتشر شد.

منبع:

www.diabetes.co.uk/news/2016/jan/pitavastatin-treatment-lowered-hba1c-levels-in-new-study-99355285.html